Två jobbiga pass!

Precis redigerat klart alla bilder som fotades idag under det två pass vi red, alltså fyra hästar! Sammanlagt vet jag inte men det blev lite över 60 bilder ni kommer få se efter detta inlägg, publicerar det i annat inlägg då det är många bilder!

Idag drog vi till stallet lite senare, var där kvart i tolv då väderprogonosen sa att det skulle bli finare väder då, vi hade tur idag, inget regn! Idag red jag Gauda och Wawa, båda passen gick super bra!

Vi red dessutom ut med grannen, hon hade hittat en ny väg att rida så hon visade oss den. Vi red på ungefär 1/4 av markvägen och sedan in mellan två åkrar, där fick man passa sig så man inte gick ut i åkern, man vill ju inte ha en förtvivlad bonde efter sig! Där var en hel del vatten, Gauda vill adrig gå i vatten, tar alltid stora genvägar men idag gick han, hur bra som helst, slapp att stanna bara för att han inte tänkte gå! Sen red vi in i skogen, där var jag inte så imponerad... Det var sump-mark lite överallt nu när det regnat och jag kommer aldrig kunna rida där själv, haha mitt lokalsinne ligger på bottnen och där var inte det lättaste att hitta. Men vi kom till slut ut och red på helt underbara grusvägar med bra galoppsträckor! Så jag blev possitivt överasskad till slut!

Och nu till dagens två ridpass!
Fick jobba mycket i galoppen med båda


Gauda; Jag red honom först, jag han precis värma upp honom ordentligt sen kom då grannen och vi följde med, men efter turen red vi ungefär tio minuter var så vi kunde få några bilder som vi tänkt oss. Jag red honom mest på volt och försäkte hålla honom på fyrkantsspåret då han har lätt för att vika in bakpartiet mot mitten, det funkade rätt okej, han lyssnade bra idag men han var inte riktigt medgörlig. I galoppen får man verkligen jobba, han har svårt att hålla galoppen och över huvudtaget fatta galoppen. Men nu har jag börjat hitta rätt knappar och han lyssnar direkt på mina galoppfattningar men sen ska man ju hålla den med.... Fast idag gick det bra, vi klarade att galoppera ett helt varv! haha det låter inte mycket men mina ben kändes som om dem skulle trilla av när somhelst, det gäller att trycka allt vad man kan med skänklarna, slutar man trycka lite lägger han av direkt.
Han skötte sig utmärkt på uteritten, han var lugn och blev inte ens rädd för något, förvånande där faktiskt!.


Wawa; Red henne mycket på volt idag, hon har svårt att böja sig i ett varv så jag kämpade på. Hon stretade imot en hel del men till slut fick jag henne i en bra form och hon lyssnade otroligt bra.
Hon är en häst som är känslig i munnen och jag provade att ha yttligare lite längre tyglar imellan åt och då gick hon på bra, kortade då tyglarna lite och hon bara fortsatte utan att protestera. Framsteg!
Fick kämpa ordentligt på volterna i galopp, red på 20 meters volt i galopp. Hon dras väldigt mycket utåt och blir stark men efter några varv släppte hon efter lite och fick henne på en perfekt volt.
Jag har aldrig krävt så mycket av henne innan så det var klart att hon protesterade och jag fick ju jobba! Det var längesen jag var så trött efter ett pass! Nu hoppas jag att det blir framsteg, ska öva på detta lite under varje pass så det blir förbättringar, att hon kan hållas i kort galopp på en 20 meters volt utan att dras utåt.

                                                          

Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0