En riktigt lyckad dag.

Hola amigos, det är typ världens tröttaste Therese som bloggar idag, men i'll give it a try. 
Tänkte skriva lite om dagen, blev nästintill en heldag i stallet, cyklade halv 10 imorse och kom hem till lite innan 4 någon gång, men det har varit en riktigt lyckad dag. Jag red både Tarzan och Tindra som sagt, Tarzan i padocken och Tindra på en liten mysig långrunda barbacka. 

Tarzan kändes väldigt fin idag, han lyssnade bra och jobbade även bra, det kändes otroligt skönt idag. Började med att värma upp honom på, okej låt oss kalla det "8:or", och volter, gjorde snett igenom osv. och jobbade även lite med tempoväxlingar, flyttade honom med skänklarna osv. för att få han att börja jobba. I början så lyssnade han, men jobbade inte så bra, men sedan efter ett tag började han jobba, gick ner på tygel och ja, hela hästen gick bättre helt enkelt. Fortsatte med snett igenom, volter osv. Idag så ville jag mest bara lära känna honom lite eller vad man ska säga, jag hade ingen planering på vad vi skulle öva på utan red för att lära känna honom lite bättre, få honom att jobba och lära mig att trycka på rätt knappar helt enkelt. Tyckte jag lyckades rätt bra till slutet av passet då han kändes superbra. I galoppen skulle han dock bråka lite, genom att först inte ens fatta galopp, sedan när han väl fattade så skulle han bara rusa. Men när jag inte gav upp, utan höll in honom osv. så förstod han att det inte var lönt och kom i samlad galopp istället, och började jobba ordentligt. Fick honom att gå jättefint i galoppen, och han jobbade som sagt på superbra, så det var SÅ härligt att rida honom. När vi skulle galoppera i andra varvet skulle han dock ha tävling med coco som Hanna red, men till slut när han gick fint så avslutade jag med trav tills han gick i fin form, och avskrittning. Blev även avskrittning avsuttet, hoppade av och knäppte upp sadelgjorden så han gick gå och lufta lite, för det var så varmt ute och han jobbade på super, så det var rätt svettigt, haha! 
Är verkligen så stolt över min fina bebis, är verkligen supertaggad på att få ha honom som min och jobba ordentligt, bilda ett band som jag har med Peggy. Har bestämt mig nu för att ha Tarzan 4 ggr i veckan i Juli månad, och Peggy 0. Kommer dock bli en och annan ridtur med henne endån, men känner att jag vill ha en månad och bara lära känna Tarzan, och sedan får vi se hur det blir i Augusti. Peggy ska ju ingenstans så det finns gott om tid att ångra mig på, men just nu känner jag bara att jag vill lära känna Tarzan bättre, älskar honom redan så mycket! 
 
Men nu vidare till Tindra, med henne så hände det bokstavligt talat lite grejer. Red som sagt ut barbacka på en långrunda, och jag förväntade mig en slö fjordhäst som jag skulle få jobba med lite.. men det var 1000 ggr jobbigare! Hon stannade, och när jag la på spöt så sparkade hon bakut, och sedan rusade hon ner för en backe,  Hon sparkade bakut hela tiden, och sedan när vi skulle trava på en grusväg så kändes hon väldigt fin, hon hade bra tempo och det kändes superbra, dock så blir hon så jäkla rädd för en liten öppning i sidan att hon hoppar åt ena sidan, och jag hängde inte med för jag höll varken i manen eller något sådant, för jag var ju inte beredd-hon har aldrig varit så innan. Så ja, jag trillade av och hamnade på ryggen/röven. Fick dock inte så ont(bara ett fett blåmärke nu, hehe) och trillade av i slowmotion. Allt blev prima, hoppade upp igen och resten av rundan fortsatte hon att bocka och va rädd för allt typ, eller inte allt men SÅ mycket mer än vad hon brukar. Jag slog även i min tumme när vi galopperade och hon bockade.. på  hemvägen var hon dock snäll igen, tror hon fattade att jag satt kvar och hon inte kom någon vart med allt skit. Fast lite kul var det dock, behövde dessutom trilla av - var typ 2 år sedan sist och när man trillar av men inte slår sig, så stärker det en själv och man blir ja, starkare. 

Slutsats: En riktigt lyckad dag, trots att Tindra bockade osv. så var hon rolig, hade ju inte direkt tråkigt om man säger så, och jag behövde ju trilla av.. hehe! Och tarzan var riktigt underbar idag!
är lite tom på bilder just nu, så kör på en gammal. Hanna får helt enkelt fixa sitt internet och ladda upp några bilder hehe!

Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0