Dagens ridpass.

Idag så red jag både Tarzan och Peggy, vilket var otroligt härligt. Dock så skulle självklart vädret inte vara på vår sida, och liksom förstöra våra planer lite...
 
Jag började med att rida Peggy, hon var otroligt lugn och fin trots att det var massa hinder framsatta, och hon lyssnade förvånansvärt bra. Dock så skulle hon dra mot hindrena, och hitta sina egna vägar, men förutom det så gick hon som en klocka, hoppade nästintill perfekt och det var otroligt härligt. Jag började med att värma upp henne på volter, gjorde serpentiner, snett igenom osv. för att få henne att lyssna på mig, sedan hoppade jag ett litet kryss på ca 50 som uppvärmning några gånger, senare ett lite högre kryss på 70 och sedan rakhinder på 60. Vi hade tänkt att höja men eftersom att det regnade satan i det, så gick det inte. Men det var otroligt härligt iallafall, och jag är nöjd. Sen fick hon in och vila, äta betfor och mysa i fleecetäcke eftersom att vi blev minst sagt, dyngsura i regnet.Men det slutade regna till slut, och solen smög fram, dock såg hela padocken ut som en flod då, så vit tog undan hindrena. 
 
När jag sedan skulle rida Tarzan så hade vi som sagt inga hinder kvar eftersom att det var för kletigt i padocken, så istället fick det bli dressyr. Bra det med eftersom att det bara är 2:a gången jag rider honom. Till en början så var han seg, gjorde inte riktigt som jag sa till honom och ja, var lite envis. Men sen när han märkte att jag inte gav upp så blev det bättre, han jobbade verkligen och det var otroligt härligt, han är en sån rolig häst att rida. Värmde upp på volter, gjorde tempoväxlingar, försökte mig på skänkelvikning men där bara bråkade han. Han var annars jätteduktig i traven, lyssnade på mig bra osv. Men när jag skulle fatta galopp så blev han lite jobbig igen, men när det väl blev galopp så var han jätteduktig, dock tappade jag ena stigbyglen och ja, det blev fel från min sida. Sedan tog vi galopp i andra varvet och där fick jag smälla till han med spö, och då blev han lite sur på mig, haha. Men han lyssnade direkt och det blev jättebra, blev fin galopp i några varv, han gick på tygel och jobbade ordentligt, och jag, ja jag jobbade rätt ordentligt jag med. Avslutade med trav tills han gick i en fin form, vilket gick rätt fort, och skrittade av honom. 
 
Det blev 2 riktigt bra pass, och jag är riktigt nöjd. Dock så är jag lite frusen nu tack vare vädret, men om man bortser från det så gick det kanon. Dock blev det inga bilder idag, även om vi tänkt fota, eftersom att det regnade satan i det. Får istället bli en "gammal" bild på en nybadad Peggy!

 

Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0