Dagens ridpass - Peggy.

Idag så började jag att rida Peggy, jag värmde upp henne lite i skritt och trav först, sedan tog jag galopp. Blev faktiskt lyckligt chockad där, då även fast jag försöker hålla inne henne så har hon sprungit väldigt fort, men idag så lyssnade hon på mig, och jag fick henne nästan i kort galopp. framsteg. Blir helt varm i kroppen när jag tänker på hur bra allting kan bli med oss. Sedan hoppade jag 2 hinder, 1 kryss på 80 och 1 rakt på 60, sedan bytade vi hästar. 

Vi hade Tindra, Wawa och Peggy i padocken. Jag blev första (wo)man att hoppa med Tindra, vi hade aldrig hoppat med henne i padocken förut, och jag fick jobba röven av mig i en sadel som nog är den oskönaste som gjorts. Hon vägrade en miljon ggr med mig, rev ett helt hinderstöd+hinder, men sedan hoppade hon över bommarna som låg på marken, och därefter kunde jag ta henne på krysset på 80cm. Efter det var jag riktigt trött och längtade efter min Peggy, men då skulle jag prova Wawa. rätt spännande det med. Wawa har en riktigt härlig galopp, och är en härlig häst, men inget för mej. Blev inte alls förtjust i hennes hopp, också verkade det som hon testade mig lite. Men jag hade inte lusten att riktigt jobba med henne, var trött efter Tindra och dessutom hade jag ojämna stigbyglar som jag inte orkade fixa. Jag hade dock kunnat jobba lite mer med henne mot hindret, och då kanske hoppet hade blivit bättre. men som sagt, när man hoppar upp på en häst så när man bytar, så blir det lätt att allting ska gå så fort som möjligt och man har ingen ork att få det riktigt bra. Efter Wawa fick jag iallafall min älskade Peggy tillbaka. 

Efter jag hade fått Peggy tillbaka så satsade vi stort, haha! Vi hoppade ett rakt hinder på 70cm, och det gick strålande, sedan höjdes det till 80cm och det tog vi 3 eller 4 gånger(svårt att komma ihåg) och det gick super! Hon slog i bommen med framhovarna en gång, men annars svävade hon över. Det är så kul för jag litar på henne så mycket, och hennes kondition börjar bli bättre så att vi kan ge oss på högre höjder. Nu ska vi jobba på 70-80 ett tag och sedan höja det efter hand. Men som sagt, innan året är slut så vill jag ha hoppat 1.20 med henne. Men det hänger inte på hur högt jag vågar, eller hur högt Peggy kan hoppa, utan hennes kondition. Med Peggy vågar jag nog allt, och hon är kapabel till så många bra saker, det är som sagt konditionen. 
Är överlycklig över dagen, att hon kan hoppa så pass högt nu utan att typ dö av trötthet, är bra. Och hon hoppade så fint, och det kändes så bra! ~ gammal jättefin bild, dock synd att hindret är så lågt! 

Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0