Gårdagens ridpass

Igår så red både jag och hanna för julia, och vi hade hoppning. Jag lärde mig väldigt många bra saker, jag har ju inte hoppat så mycket på tarzan och när vi hoppat bra, så har det varit i kombination, så det blev ju lite annorlunda, men ja, jag lärde mig väldigt mycket som sagt. Tarzan är en väldigt smart häst, och envis(börjar tro han har åsna i sej..lol) och bla när jag gör volter så sticker han ut rumpan, och jag måste därmed vara med med ytterskänkeln, men jag har inte riktigt märkt det på samma vis, utan lärde mej det igår. Sedan så måste jag vara mer bestämt på honom, han är väldigt envis och stark och har väldigt mycket fart. Att få fram honom brukar det aldrig vara några problem med, men att stanna honom/hålla tillbaka honom, brukar vara lite jobbigt. Men igår jobbade vi mycket med tempoväxlingar för att bli redo att hoppa, och till slut så lyssnade han väldigt bra på mej. 

Sedan började vi hoppa ett litet kryss, med en hjälpbom framför, och första hoppet så tog tarzan allt i ett hopp, alltså hoppade han av framför hjälpbommen och tog hela hindret, han har sådan framåtbjudning att jag måste göra tusen halvhalter, samtidigt som jag skänklar på honom mot hindret, men tillslut så gick det bra. Sedan tog vi ett litet kryss och där hade jag lite svårt att svänga honom då det stod snett och var väldigt kort sträcka in på hindret, och när jag inte är med, med ytterskänkeln så blir det inte alls bra. Men sedan så blev även det bra och vi gick vidare till ett rakt hinder, även det snett fast med längre galoppsträcka inpå hindret och kortare efter. Tarzan blir jättepigg när han får galoppera på en lång sträcka innan hindret och vill gärna rusa, så jag fick göra väldigt många halvhalter och enligt mej blev det bra. Dock så lutar jag mej lite framåt(omedvetet) när jag galopperar, så när jag sedan tog hindret en gång till, men rätade upp mej själv och galopperade lite lugnare mot hindret, så blev det superbra och jag blev nöjd. Vi körde dock på låga hinder, det högsta var ett rakt på 50, men det var bra grund. Jag fick ju lära mig så många saker jag slarvar mer osv. som jag ska förbättra, och när man har bra grund så blir det bättre när man beger sig på högre höjder. Dock ville jag bara fortsätta hoppa efteråt, eftersom att det gick så bra. Men det kommer fler gånger som vi ska hoppa för henne, och dessutom så hoppar vi ju 1 gång i veckan själva.

Jag är som sagt väldigt nöjd över Tarzan, kul att Julia berömmer mig med honom, samtidigt som jag suger åt mig som en svamp av varje ord hon säger för att kunna förbättra min ridning och tarzan. Det gick bra, och jag ska fortsätta jobba med det hon sa till mig, och förhoppningsvis så blir det jättebra. Mitt mål är ju att hoppa 1.20 med honom innan året är slut, men det viktigaste är att vi får en bra grund och att det blir bra, för då blir ju allt så mycket bättre!

Dessutom efter att man ridit på egen hand i 2 år så tappar man ju vissa saker och får för sej saker som man inte tänker på, t.ex vrider handen på fel håll, hälarna åker upp, för långa tyglar, dålig sits osv. osv. så det är så bra nu när Julia är där någon gång i månaden, så att jag kan förbättra allt som blivit försämrat. Dessutom ger hon ju en många bra tips som jag tänkte lägga upp här sen! ;D Påtal om hoppning, det är lite sjukt att den här bilden är tagen i april, och då tyckte jag att 60, som jag hoppar på bilden, var skyhögt! Nu värmer jag upp på det, haha! Men när rädslan släpper så klarar man SÅ mycket mer!

Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0