A bad day, and a good day, on the same day.

Idag red jag både tarzan och peggy, var dock bara tänkt att jag skulle rida tarzan, men sen blev jag så sugen på att rida ut en liten runda med peggy, blev dock rätt så besviken på den lilla uteritten. Till att börja med blev hon rädd för  massvis med småsaker, gick på helspänn, var pigg men fegade endån ur, hon hade hur mycket energi som helst men la den energin på fel saker, huvudet slängde hon med hela tiden och hon var allmänt stark och lyssnade noll. Märks att jag inte har ridit henne på ett tag, det är ju det dåliga när det är flera personer som rider samma hästar, alla rider olika, alla begär olika och framförallt så kräver inte alla lika mycket utav hästen. Jag rider peggy på mitt sätt, dem på sitt egna sätt helt enkelt. Innan när jag red peggy dagligen så fick jag jobbat bort att hon slängde med huvudet, jag fick henne att lägga energin på att söka sej ned på tygel istället och jag fick henne att lyssna, även när jag red henne så ofta och hon kom ut på uteritter osv. minst 1 dag i veckan, så blev hon ju mer säker. Dock hade hon bara kunnat ha en dålig dag idag, men det kändes hemskt,  inte alls som samma peggy jag jobbade som en jude med i några månader, har ju dock ridit henne i lite mer än 1 år om man bortser från någon månad. kände liksom att hon inte längre är någon häst jag vill jobba med, utan mer rida någon gång då och då. Idag fick mej att inse att jag gjorde rätt val med att välja tarzan att ha som min. 

och påtal om tarzan, han var verkligen hur duktig som helst idag om man bortser från lite trams, han var lugn och fin, nästan lite seg men det försvann efter ett tag. Han lyssnade bra förutom på halterna till en början, men då backade jag han tillbaka till den platsen halten skulle vara på och då började han lyssna lite bättre. Han fick dock för sej att han skulle rusa på några ställen, då la jag på spöt när han inte lyssnade på skänklarna, vilket resulterade i en sur tarzan. Från att ha väldig speed så gör han en tvärhalt, backar, sparkar bakut och hotar med att resa sej, dock gör han ju som tur är inte det. Han visar verkligen att han blir sur, men samtidigt är det bra att han blir sur, för han blir sur när jag begär något av honom. Men efter det så skötte han sej jättebra, jobbade mycket med galoppen idag och började med hans enkla varv, han hade en lugn och fin galopp och lyssnade jättebra på galoppfattningen och under hela passet, dock har han lite svårt för vissa hörner, så det ska vi jobba vidare med. Tog sedan galopp i hans svåra varv, där brukar han rusa. Men idag så lyssnade han direkt på galoppfattningen och galopperade i fint tempo, blev helt chockad över att han var så pass duktig, han bröt dock av lite, men han var som sagt SÅ duktig. efter att ha galopperat fint något varv på volten och på spåret, så fick han galoppera av sej ett varv. Märks att all träning börjar ge resultat,  min fina pojke är så duktig så!

travade sedan av honom, tog av sadeln och hoppade upp barbacka, haha.. tänkte först hoppa upp på några pallar som är till för handikappsridning, men eftersom att tarzan är livrädd för dem så fick det strykas rätt snabbt, och jag kan inte hoppa upp på honom själv, så jag fick hämta min  kära vän mr plaststol. Dock när jag hoppade upp och la mej på mage på hans rygg så började han gå ett x antal gånger, och ajg var alldeles för feg för att slänga mej upp då, men till slut gick det och det blev några underbara skrittvarv barbacka i padocken, härlig känsla dedär, speciellt efter ett jobbigt och effektivt ridpass. nu ska den här bruden hoppa in i en dusch och sedan sova. tidig morgon imorgon för att dra till stallet, LOVELY!
det tog tid att nå hit här, så jag hoppas verkligen hon bara hade en dålig dag! (:

Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0