Beröm

Har läst på många olika hästbloggar jag följer hur dom tänker om att berömma hästen både från ryggen och på marken. Många ser väldigt olika på detta.

När jag rider och hästen gör rätt så berömmer jag alltid, antingen med en klapp på halsen eller ett glatt bra, super, duktig pojke, perfekt är något av dom jag brukar säga. Jag berömmer nog lite väl mycket ibland kan jag erkänna.. Jag ser inget fel alls att berömma hästen om den gör rätt, hästen blir mer possetiv och blir gladare till att arbeta, Tänk själv att ha presterat något bra och så får du inget beröm på det du gjort, det skulle ju kännas trist eller hur? Vissa hästar kan bli lite väl uppspelta vid beröm vet jag men det gör den säkert bara för den blir glad och om en klapp gör den mer uppspelt än beröm från rösten så använd rösten istället. Jag använder båda lika mycket, ibland blir det för mycket mitt i allt att ta fram handen och klappa då använder jag såklart rösten men annars blir det en klapp.
Från marken använder jag mer rösten varför vet jag inte riktigt...







Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0