Att komma ut

Det finns många ryttare som aldrig rider ut då dom tycker det är för riskabelt, jag skulle alldrig kunna tänka mig ett liv på hästryggen utan att få komma ut. Bara rida runder i ridhuset eller i paddocken, nej det kan ju inte vara kul varken för häst eller ryttare. Nej vi båda behöver omväxling ibland, se nya saker och göra det tillsammans. Att komma ut ger så mycket och jag förstår inte hur man kan ta bort det. Att rida i skogen ger en mer hållbar och välmusklad häst.

Vi alla vet att rider man på varierat underlag ger mer hållbara hästar, det finns det ute. Ute finns massor med olika underlag, asfalt, grusvägar, mjuka stigar, gräs och skogstigar. Du får även en mer framåtbjuding, hästen tycker det är kul att komma ut, hästen tänker framåt. Ute är kul, utnyttja det! Gör massor med tempoväxlingar, hästen får sträcka på sig samtidigt som den tycker det är kul, gör serpentiner mellan träden och skänkelvikning över det breda stigarna och hoppa över stockar som ligger ivägen. Ta en snabb galopp upp för backarna, kul och bra träning! Lika kul som det är att ha bilder i paddocken är det kul att ha från när ni är ute i naturen. 

Jag förstår verkligen inte folk som aldrig ger sig ut, jag ger mig ut så ofta jag kan, vädret spelar stor roll men är det en dag då jag planerat att rida dressyr men solen skinar och vädret är underbart då ger jag mig hellre ut och smyger in lite dressyr där ändå och nästa dag då regnar det kanske och då tar jag det jag skulle gjort igår. Det går alltid, ha kul med varandra.

Hur ser du på detta? Rider du ut? Varför/varför inte?




Kommentarer


Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (visas endast för oss)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback


RSS 2.0